Bye bye 2015...

3 januari 2016 - Ko Lanta, Thailand

Tijdens de laatste dagen van december breng ik mijn eerste dagen op een eiland door... dat realiseer ik me als ik voor het eerst op een ferry stap in Krabi. Zodra ik voet aan wal zet op Ko Lanta loop ik Haley tegen het lijf. Een Amerikaanse waarmee ik in Laos op de slowboat zat, grappig niet!

Inmiddels ben ik redelijk bedreven in de Thaise taal, waardoor ik precies begrijp dat de vriendelijk kijkende tuktuk dame me een veel te hoge prijs wil bieden voor een korte transfer. Ze verschiet van kleur als ik in het Thais begin te onderhandelen. En ondanks dat het soms over 50 euro cent gaat, ben ik Hollands genoeg om voor de beste deal te gaan!

Rond 3u wordt ik door de Thaise Sun in het Nederlands warm onthaald bij Metallic hostel. Hij kent alle gasten bij naam en spreekt weet ik het hoeveel talen. Hij werkt samen met 'the boss' een 6 jarige zoon van de schoonmaakster die de boel op zijn duimpje kent. Bij de frontdesk is het een gezellige drukte en ik krijg het gevoel dat ik in het mooie mannen hostel ben ingecheckt. Mijn hemel wat een knapperds! Binnen no time ontmoet ik 2 leuke kerels waarmee ik de laatste zonnestralen op het strand meepak. Dit gaan hele leuke dagen worden!

De volgende ochtend wordt ik gedesoriënteerd wakker. De kamers zijn volledig inpandig met alleen een airco voor 'frisse' lucht. Handig voor het uitslapen van een kater, maar ik heb het gevoel alsof het midden in de nacht is continue. En net zoals vroeg wakker worden in de winter in Holland niet helpend is voor een lekkere portie energie, besluit ik het rustig aan te doen vandaag. En dat is opmerkelijk, want eigenlijk had ik vandaag natuurlijk moeten besteden aan socialisen, nieuwe vrienden ontmoeten voor NYE etc. Maar nee, nu even niet! En zonder daarover in paniek te schieten, heb ik zojuist mijn strenge ‘ik’ op een vliegtuig naar de noordpool gezet en geniet ik van een lekkere fruitshake met de overtuiging dat het later allemaal goed gaat komen!

Die avond ontmoet ik Lily (zwit), Gaetan (be), Erwan en Sarah (fr) en Ben (eng) en heb een topavond. Na een heerlijk diner belanden we in een Thaise reggae bar met live muziek. Eindelijk muziek waar ik echt lekker op kan dansen!

En dan is het de laatste dag van 2015, al zou ik eerder zeggen dat ik in een eeuwig durende augustus maand zit. Met de groep van gister zouden we gaan ontbijten en scooteren vanaf 10u. Natuurlijk ontbreken er 2 en als we Sun naar de kamernummers vragen, stuurt hij 'the boss' op pad met een briefje. "Are you Erwan or Sarah? If yes come to frontdesk now, if no go sleep". We liggen in een deuk als the boss terug komt en hij vertelt dat ze de verkeerde kant van het papier hebben gelezen. Afijn dan maar met 2 minder. Gaetan en Ben willen vooral scheuren over het eiland, dus huur ik met Lily en Severine (fr) een scooter en verken het zuiden. We vinden een afgelegen baaitje en luieren heerlijk op het strand. Energie sparen voor dé grote avond, NYE op het strand!

Sun organiseert een Sukiyaki night. Een grote pan soep, banana shakes, kokosnoot pudding en een verrassing! Met 10 man genieten we van zijn gastvrijheid. Joshua (een andere gast) speelt gitaar en de oudejaarsavond is begonnen! Als kers op de taart krijgen we van Sun allemaal een kadotje. Met gesloten ogen en de spanning die stijgt reageren we dol enthousiast op het kado om daarna in koor te roepen: 'but what is it??' Een telefoon oplaadarmband.... ooooh!

Hierna met zijn allen op naar het strand. Dat resulteert in een hoop wachten, want die moet nog plassen en die wil nog een biertje kopen en waar is die gozer met de pet gebleven... En natuurlijk willen de mannen vuurwerk kopen! Rond 10u zijn we eindelijk op het strand. Tijd voor wat vuurwerk. Het briljante plan om 5 pijlen tegelijk aan te steken resulteert in een ware chaos. Run run run... De 1e twee zijn al aan en knallen prachtig vuurwerk, maar zo laag bij de grond dat we ons dood schrikken. Iedereen leeft nog gelukkig!

Op het strand zijn veel vuurshows, zoals touwtje springen of als een tijger door een brandende hoepel en uiteraard vele wensballonnen. Ik kijk mijn ogen uit. We struinen het strand af en zoals dat gaat met grote groepen durft niemand een beslissing te nemen over waar heen te gaan. Om 23.15 zijn we bij Ozon beach bar. Snel een cocktail halen en ipv een oliebol een Thaise pannenkoek met banaan en Nutella. Het jaar is bijna voorbij. En ondanks dat ik er niks van geloof, sta ik met vele anderen op het strand. Het vuurwerk knalt al om mijn oren, rechts van me telt een groep meiden af en links hoor ik dat het nog 2 min is tot nieuwjaar... Nergens een gezamenlijke aftelklok en zo luid ik op zijn Thais 2016 in. In alle commotie over de tijd, heb ik niet door dat Lily (mijn party buddy) verdwenen is, samen met mijn cocktail die ik eventjes had afgegeven om mijn camera te pakken. Dus op het moment suprême sta ik zonder cocktail, zonder buddy op een strand vol mensen en is mijn onbekende buurman de 1e die ik happy new year wens...

Lily komt even na middernacht terug met een kapotte voortand... Terwijl ze vlak voor nieuwjaar nog een slok van haar biertje nam, en haar buurvrouw dacht dat het al 2016 was, werd haar bierglas in een enthousiaste bui tegen haar mond geslagen... Een goed begin van het nieuwe jaar :s

Tot in de late uurtjes dans ik nabij het strand. Ik ben inmiddels iedereen kwijtgeraakt, maar wordt warm onthaald door een Braziliaan die met me wil trouwen vanwege mijn blauwe ogen, de Duitse Max en zijn broer en de Chileen Gorge die me graag op zijn Zuid Amerikaans wil zoenen. Ik geniet van alle aandacht, tot ik besef dat ik het balletje ben waarmee wordt overgegooid. Tijd om naar huis te gaan! Inmiddels is het bij mij 5u in de nacht en is in Nederland het laatste uur van 2015 ingegaan.

Waar men in Nederland op nieuwjaarsdag familie bezoekt, gaat men hier naar het strand om de kater te verzorgen. Daar hoort vanzelfsprekend een relaxte olie massage bij! In de avond is er wederom een feestje, maar ik ben klaar met alle mensen massa's. Ik wilde eigenlijk alleen eten, maar dan halen Lily en Gaetan me over om met hen mee te gaan. Oké, maar maximaal 3 personen! En zo lopen we als een speer door de gezamenlijke ruimte, want voor je het weet speel je zwaan kleef aan.

Januari is begonnen, met vele lieve berichtjes van het thuisfront. Ik ben heel dankbaar dat ik zoveel lieve mensen ken en mis jullie op momenten als de start van het nieuwe jaar. Heel cliché, maar je waardeert wat je hebt nog meer als je het (even) niet hebt.

Ik wens jullie allemaal vele liefdevolle momenten, uitdagingen en het lef om je hart te volgen in 2016!

Een super dikke knuffel (van minimaal15min, want dan komt het liefdevolle hormoon oxytocine vrij) en een kus!

Marieke

PS. Mijn reis vervolgt zich naar het kleine doch schitterende eiland Ko Tao aan de oostkust, waar ik Maxime mag vergezellen in een luxe resort! Even vakantie vieren tijdens het reizen ;)

1. Atie:
    5 januari 2016
    Geniet van het paradijs :)
  2. Lotte:
    10 januari 2016
    Klinkt goed zeg! Ben benieuwd hoe je Ko Tao vindt!!