On est p't'être mieux à deux

16 mei 2016 - Malakka, Maleisië

Verpakt in mijn donsjas, sjaal en zelfs sokken (brr die airco ook) zit ik aan boord van vlucht AK383 op weg naar Thailand. Eigenlijk had ik deze vlucht een week geleden moeten nemen, maar er is wederom iets op mijn pad gekomen in Maleisië... En het verhaal gaat zo:

Na een eveneens koude busrit vanuit Singapore kom ik 8 mei 's avonds aan in Melaka en check in bij Jalan Jalan guesthouse. Al de hele dag voel ik me wiebelig en probeer mijn lijf voor te bereiden op de detox-week door enkel vloeibaar te eten. Ik ben moe maar heb geen zin om al te gaan slapen en plof neer in de gemeenschappelijke ruimte waar 2 jongens een film met Dicaprio kijken. Hier ontmoet ik Quebecer Sam die, zodra de aftiteling begint, zegt: 'come on, let's have a juice'. Heerlijk die directheid, tuurlijk ga ik mee!

Melaka blijkt een té leuk stadje waar duidelijk veel plezier wordt beleefd aan eten. Ik baal nu al van die detox over 2 dagen. Via Sam, die hier al 2 weken is, hoor ik van de diner club die wordt georganiseerd door Lee, een Brit die na een ruig leven nu in Melaka woont en tassen naait van oude spijkerbroeken, voor het goede doel. Elke avond neemt Lee de gasten van het hostel mee naar een ander restaurant. Sam blijkt een goede leerling en neemt mij rond lunchtijd al mee naar een Indiase toko waar ik hem laat kennismaken met Roti pisang milo. Daarna gaan we naar een Chinese 'medicijn winkel' (een alternatieve naam voor een bar in mijn ogen), waar gecko likeur en enkele andere sterke dranken worden gedronken.

Ik vertrouw volledig op Sam als tour guide. Next stop: het zwembad. Ik verheug me al op lekker wat poedelen en een boekje lezen, maar dit zwembad blijkt een wedstrijdbad en dus gaan we baantjes zwemmen. Tot zover cultureel Melaka, laten we even lekker gaan sporten! Het is al een eeuwigheid geleden voor mij, maar de borstcrawl techniek ben ik nog niet verleerd. Ik doe zelfs een dappere poging om zo'n onderwater draai te maken. Dat resulteert in een hoop spatteren en proesten... je moet ook uitblazen via je neus. Die avond leer ik Lee kennen en geniet ik met de dinner club van zalige kaas-ui-knoflook naan brood met butter chicken. Of was het Kwea Tjauw? Lekker! Dat was het in ieder geval!

Je voelt hem al aankomen, ik ben nog niet klaar om dit zalige eten op te geven voor een detox week! Daarnaast geniet ik ook zo van het contact met Sam dat ik mezelf ineens hoor zeggen dat ik heus wel mijn vliegtuig kan missen, zeg maar expres, ook al heb ik al online ingecheckt. De volgende vlucht is pas over 5 dagen en gelukkig kan ik de detox en mijn boot ticket verplaatsen.

De dagen vullen zich met struinen door Melaka met Sam op zoek naar heerlijke restaurantjes, hier en daar baantjes trekken, we gaan op date naar Jungle Book the movie en maken muziek. Sam is songwriter, reist nu al bijna een jaar en hoopt tijdens deze reis zijn 1e album te realiseren. Hij speelt prachtige Franse chansons en leert me om enkel via de muziek te horen waar het nummer over gaat. Dit is nieuw voor mij, want ik refereer altijd naar de lyrics. Nu ik geen drol versta van Frans, moet ik de muziek wel aanvoelen en dit blijkt niet eens heel lastig. We luisteren uren naar verschillende muziek, jawel ook Nederlands, zodat hij mij mag vertellen waar 'Dat ik je mis' van Maaike Ouboter over gaat. De kracht van muziek is zo voelbaar, prachtig!

De afgelopen weken heeft hij enkele Maleise muzikanten ontmoet, waarmee hij deze week weer heeft afgesproken om nog een nummer op te nemen in een studio. In de tuin van Jalan Jalan hoor ik de mooie melodie van 'Deux' en leert hij mij het refrein mee te zingen. En zo gebeurt het, dat ik die nacht mee ga naar een officiële studio om dit nummer op te nemen. Super kicke ! Met zijn 6en jammen we er op los, ik nog wat onwennig, zeker als ik zie hoe goed de anderen kunnen spelen. De jongens stimuleren me heel lief om gewoon te proberen en zo rolt er om 2u 's nachts ineens een ritmische melodie uit en zing ik samen met Sam in het Frans: 'on est p't'être mieux à deux' (maybe we're better together).

Het contact tussen Sam en mij is inmiddels (niet geheel onverwacht) uitgegroeid tot een heerlijke romance en ik geniet met volle teugen! Tijdens een van onze wandelingen, na weer een zalige maaltijd, kan ik weer een nieuw nog-nooit-eerder-gebeurd-momentje afvinken. Ik ben bijna beroofd. Bijna, want de gozer op scooter die langs mij raasde, griste mijn schoudertas die ik gelukkig ook vast had, waardoor het hengsel brak en ik beduusd en met een zere arm maar mét tas op straat de scooter nakeek. Dat scheelde weinig...

Tijdens mijn laatste dagje in Melaka blijkt er een hindoe festival te zijn. Al om 6u in de ochtend stappen we uit bed en aanschouwen een geloofsritueel waarbij enkele uitverkoren mannen met haken en pennen hun huid laten doorboren. Dit is even wat anders dan gaatjes in je oren laten zetten. Sommigen krijgen zoveel haken met fruit of kommetjes aan hun rug opgehangen, dat ze wel een kerstboom lijken. En dan zijn er trommels en gezang die de vroege ochtend in een zware trans brengt. Ondanks dat we al wat fruit op hebben, voelen we de kracht van dit ritueel en draait mijn maag rondjes bij het zien van deze bijzondere piercings. Er is zelfs een man met een enorme stalen staaf dwars door zijn mond heen.. ieuw! Zodra de uitverkorenen klaar zijn en de vrouwen inmiddels ook in trans dansen, vertrekt de stoet als een parade door de stad. Enkele mannen trekken een kar voort via de haken die zojuist in hun rug zijn gezet en kokosnoten worden voor de stoet op de grond kapot gegooid als offer. Een waar spektakel waar we beide nog een paar uur van moeten bijkomen...

Maleisië heeft me prachtige ervaringen gegeven, van ontbijt chefkok, fotomodel, zangeres tot een heerlijke romance. Het is tijd om afscheid te nemen. Dat doen we in stijl met een Malay burger (tot zover de gezonde voorbereiding voor de detox).

Terima Kasih

1. Karianne:
    16 mei 2016
    Prachtig verhaal schat! Succes met de detox. Het klinkt alsof je niet alleen van lekker eten zal moeten afkicken ;) x
  2. Atie:
    16 mei 2016
    Wat heerlijk een romance :)
  3. Ylan:
    Goed bezig Marieke!
  4. Lotte:
    17 mei 2016
    Leuk zeg daar in Melaka en succes straks!!
  5. Ayke:
    25 mei 2016
    Neem je die knapperd ook mee naar huis?! ;-)