Feels like home but different ; )

13 oktober 2015 - Kanchanaburi, Thailand

Inmiddels al weer 2 weken onderweg, waarvan 1 kleine week Bangkok en 1 week in Kanchanaburi (met dit tempo blijf ik denk ik meer dan een jaar weg ;)). Het bevalt me prima om rustig aan te doen. Janine en ik hadden het erover hoe snel het leven van alledag hier went.  Dus schrijf ik er maar een paar op, zodat jullie een beetje kunnen proeven aan het leven hier, en ik ze niet vergeet :D

- De straten hier worden overspoeld met foodtrucks, maar dan niet zoals jij ze kent, maar als een soort veredelde boodschappenkar of tuktuk. In Bangkok was het nog erger, stel je een drukke markt voor in een winkelstraat, bijvoorbeeld 3 okt voor de Leienaren of Koningsdag, en bedenk dan dat je achter de kraampjes loopt, aan de kant van de winkels, overdekt met plastic en bij elk kraampje wordt iets van eten bereid, en oh ja de temperatuur buiten is boven de 30 graden en het is zo druk als een zaterdagmarkt op zijn hoogtepunt...

- Niet alle toiletten hebben een doorspoel knop. Er staat een emmer water naast de pot met een bakje erin en je gooit na je toiletbezoek enkele bakjes water in de pot (afhankelijk van de boodschap soms een heleboel). Het mechanisme erachter begrijp ik niet helemaal, en of het nou water bespaard?? Oh en wc papier mag nooit in de pot, maar in de prullenbak aan de andere kant van de pot!

- De 7/11 is je beste vriend. Net als thuis kom ik soms 4x per dag in de supermarkt. En als je meer dan 4 dgn in dezelfde komt, zegt het personeel je vriendelijk gedag.

- Echt overal is wifi. Leuke anekdote  (gestolen van Janine's blog): in Bangkok vraagt Janine mij 'Do you know if there is wifi here?' Janine, there is no wifi here, so you have to talk to me right know...'Oh no Marieke, are you sure there is no wifi? :D'

- Je ziet hier werkelijk van alles rijden, auto's, scooters met 3 a 4 personen erop, afgeladen pickups soms willen ze denk ik voor vrachtwagen spelen zoveel goederen hebben ze aan boord. Alle vormen van taxi's, zoals tuktuk driewielers, tuktuk scooter met zijspan. Bussen die in NL allang zijn afgekeurd. Niks is vreemd hier. 2 dgn terug zag ik een oude vrouw, jaar op 90, op een motor, het opstappen ging zo wiebelig dat ik mijn hart vasthield of ze niet om zou vallen, maar nee hoor, daar ging ze.

- In Thailand rijden ze links. Helaas kijk ik bij het oversteken nog steeds de verkeerde kant op, waardoor het soms maar net goed gaat. Oh en iedereen toetert hier als ze een ander inhalen. Het is een kakofonie op de weg.

- De boten die hier varen worden long tail genoemd, ze zijn erg smal en lang en hebben volgens mij een motor van een vliegtuig als buitenboordmotor. Maakt gigantisch lawaai, maar kan daarentegen ook erg hard.

Dit was het voor nu wel eventjes...

Afgelopen maandag een regenachtige dag, Janine weer zieker helaas, toch geen watervallen vandaag, ik ga morgen alleen. Vandaag wasdag, de waslijn zonder knijpers komt goed van pas. In de middag wandel ik naar de oude citygate. Ik probeerde een tuktuk te regelen, maar uitgerekend vandaag rijdt er geen 1, het is boeddha dag, al weet ik niet wat dat betekent. Als ik een tuktuk zie vraagt hij wel 50 bath!! Ja Doei, gisteren was het nog 20 bath... ik moet toch leren om niet zo verontwaardigt te reageren, nu ben ik wederom maar gaan lopen. Ik heb ontdekt waar de karaoke boten vertrekken en ben door een soort China town gelopen. Als lunch heb ik op een markt iets gehaald, super veel locals aten daar, dus dat zal wel goed zijn. De dame helpt me heel lief om alles wat ik aanwijs te classificeren als spicy of no spicy. Het werden noodles met groente en worst, heerlijk!

Terug langs de cementary waar vele Aziaten, Australiërs en Nederlanders liggen begraven. Heel mooi onderhouden, de Thaise manier van respect tonen. Een lief Thais meisje van een jaar of 6 vraagt in perfect Engels of ik een foto van haar familie wil maken. Naderhand moet ik uiteraard ook op de foto. Eerder op de dag merkte ik ook dat Aziaten foto's van mij namen.  Best gek om hier een soort attractie te zijn. Janine waarschuwde mij al wanneer ik douchespul wil kopen, moet ik goed opletten dat er geen bleekmiddel inzit. Waar Europeanen graag bruin willen worden, willen alle Aziaten graag wit worden... Ze smeren zelfs talkpoeder op hun gezicht!

De volgende dag om 8u naar de inmiddels beroemde bushalte gelopen. En na slechts 15 min wachten was daar de bus naar Erawan falls. Vandaag een bewolkte dag en nu zo'n 28 graden, perfect om iets te doen! Weer 1,5uur rijden en dan ben ik ineens in een schitterend natuur park. De Erawan falls is de grootste en meest indrukwekkende van Thailand,  zeggen ze! Hij bestaat uit 7 levels en is 2 km hoog. Op de top lijken de rotsen op de olifant met 3 hoofden, Erawan een hindustaanse god. Om 10u begin ik aan de klim. Wat een natuurschoon, ik loop gewoon door een regenwoud! Het eerste deel is goed aangelegd met mooie paden, maar hoe hoger hoe uitdagender de klim. Over rotsblokken en door kleine poeltjes, oh ik hou hier zo van! Bij elk level kan je zwemmen. Mijn doel is om eerst helemaal naar boven te gaan, hopelijk foto's maken zonder al te veel toeristen. Na veel ooohhh en aaahh momenten en toch een keer stoppen om de visjes aan mijn voeten te laten knabbelen (hilarisch, en ook een beetje pijnlijk, de grote bijten echt), kom ik na een zware klim bij level 7. Goddank is het geen hete dag vandaag! Snel kleren uit en zwemmen, weer die visjes, ze knabbelen zelfs aan mijn komt,  haha. Heerlijk fris water, echt genieten van al dit moois. Het water is hier kalkachtig en tegelijk helder blauw. Ik kan het gewoon niet omschrijven, kijk maar naar de foto's, maar beter nog ga er zelf heen als je naar Thailand gaat!!

Ondanks dat ik alleen op stap ging heb ik weer super leuke mensen ontmoet. 2 Britten die te schijterig waren om de visjes te laten knabbelen aan hun voeten, renden als een stel speenvarkens rond, hilarisch! En een Japanse meid die in Ayuthaya woont en les geeft heeft heel lief foto's van mij gemaakt. En met de Hollandse meiden Sanne en Nicole heb ik veel lol gehad op de terugtocht. Bij level 4 zijn we van de rotsen gegleden, een natuurlijken glijbaan! Het was echt top, duidelijk een hoogtepunt!

Morgen door naar een nieuwe stad, Ayuthaya de oude hoofdstad van Siam, met vele ruïnes en tempels!

Big Kiss

1. Ilse:
    14 oktober 2015
    Wow mariek, echt super mooi op de foto's! Geniet lekker van het eten van de kraampjes! spreek je snel!
  2. Jozefien de jong:
    15 oktober 2015
    Marieke wat schrijf je toch gezellig. Leuk om je zo te volgen en dan helpt een lekkere schrijfstijl zeker. Genieten daar!!!
  3. Lotte:
    16 oktober 2015
    Klinkt en ziet er fantastisch uit!!! Xx