Step by step...

6 oktober 2015 - Bangkok, Thailand

Alles went, zelfs Bangkok ;) Al zijn er nu al uitzonderingen, zoals een rat die gisteren onder mijn tafel doorliep tijdens het eten!! Janine en ik schrokken zo dat we acuut met onze voeten op de stoel zaten, iets wat eigenlijk niet mag in Thailand, het is namelijk respectloos.

Al in Nederland had ik gehoord over de beroemde Co Kessel, een Nederlander die een bedrijf in Bangkok heeft die fietstochten organiseert. Helaas is de beste man 3 jaar geleden overleden, maar zijn bedrijf draait nog op volle toren. Maandag om 7u start mijn fiets/boot tour van 5uur. Gelukkig begint om 05.00 een luidkeels gebed (ik dacht dat dat alleen in moslim landen gebeurd), waardoor ik alvast wakker ben. Ohoh mijn buik voelt niet helemaal top... en dan plots ren ik me rot naar de wc. Welkom to Asia ;). Geen paniek, ik heb nog eventjes. Oké vroeg opstaan en ongeveer direct een activiteit is niet heel handig als je lijf alleen maar bij de badkamer wil blijven. Hoe zeg ik dit netjes... een large maandverband indoen helpt evt lekkage :p.

Half 7 een taxi gefixt (jawel zonder al te veel gedoe en direct de meter aan!) Op naar Co Kessel. Met een groep van 12 fietsen we door de zeer smalle straatjes van China Town, dwars door mensen hun keuken heen, over een schoolpleintje waar we een high five geven aan de kinderen en langs de miljoenen winkeltjes. Goddank is het nog zo vroeg, want zelfs nu is het al een enorme bedrijvigheid hier. Van onze lieve Thaise gids moeten we vooral blijven lachen en armen binnenboord houden, anders brand je jezelf aan een bbq oid. We bezoeken een Chinese tempel en een combi tempel, waar Chinese goden en buddha samen geëerd kunnen worden. Bij een waterpauze zijn we bij een extreem jong ogende Chinese dame van 65. ‘No man’ blijkt het middel voor deze rimpelloze energieke verschijning. Haar huisje is als het inleverpunt van de kringloopwinkel, overal spullen en dingen. Waar ze slaapt is een raadsel.

Halverwege de tour stappen we op een longtail boot en ontdekken de buitenwijken van Bangkok.  Heerlijk door de inmiddels rustige natuur de bizarre woonomstandigheden bekijken. Dat die huizen op houten palen überhaupt nog staan... Hierna fietsen we door een compleet ander landschap terug naar Bangkok. Tussen bananenbomen en een soort mangrove door over hele smalle paadjes, denk aan een stijger, maar dan met drempels (voor het geval je te hard wil gaan). De bochten zijn zo haaks dat zelfs ik als ervaren Hollandse fietser moet opletten dat ik niet in het water val... We krijgen een heerlijke Thaise lunch en lachen om de Thaise taal. Miauw betekent nee, een heel handig woord zo blijkt! Het laatste stuk is weer in de longtail boot, we gaan zelfs door een watersluis. Uitgeput maar zeer voldaan zijn we om 1u terug. Ik hoor wat NLers over de watertaxi, die ken ik nog niet, dus ik ga mee. Slechts 14 bath (30 cent) en je kan overal heen. Terug naar het hotel voor mij!

In de middag lekker niks doen op mijn kamer, wat lezen, slapen, en Janine's blog lezen. Ik wil jullie even laten genieten van wat ze schrijft (in het Duits, dat dan weer wel):

"So hat es nicht lange gedauert und Marieke, eine allein reisende Holländerin, deren Geschichte wohl noch verrückter ist, als meine, hat mich bestens unterhalten: Marieke, Ende 20, freigestellt, um ein halbes Jahr zum allerersten Mal und dann auch noch alleine und ohne vorgeplante Route durch Asien zu reisen :) Den Kulturschock hatte sie nach einem Tag hier immernoch nicht verkraftet und spasshalber schon mal daheim angekündigt, dass ihr 4 Wochen Reise wohl ausreichen werden :D "Ähm, Marieke, nein, eins nach dem Anderen!" So haben wir sehr amüsiert zusammen einen Schlachtplan für ihre ersten Tage hier in Bangkok zurecht gelegt:

Zuerst mal die Straßen mit Stadtplan in eine Richtung hoch und runter laufen, um jederzeit zurück zum Hotel zu finden :D Am zweiten Tag eine kleine Runde laufen und ins erste Tuk Tuk steigen :D

Zoals ik al vertelde heb ik al een hele trip gepland, maar het klikt zo gezellig met Janine dat we besluiten om deze periode samen te reizen. Bepakt met de lonely planet, haar Duitse travel guide en Internet bedenken we wat leuk is om te doen. Nu nog even mijn booking iets aanpassen en dan gaan we het volgende doen.

Kanchanaburi (die beroemde brug over the river kwai), Ayuthaya (oude hoofdstad van siam), Pak Chong (national park), Lopburi (monkey town) en Chiang Mai. Daar ga ik ook een 3 daagse trekking in de jungle doen... Ik ga het steeds leuker vinden. We genieten nog van een fruitshake en realiseren ons dat dit het gevoel van reizen is, geen haast, maar wel leuke dingen doen.

Big kiss

1. Ayke:
    6 oktober 2015
    Hey Marieke!
    Volgens mij heb je het heel erg naar je zin en je foto's zijn prachtig!!
    Leuk dat het zo klikt met Janine, en fijn dat jullie de komende weken samen verder reizen. Alleen is maar alleen (daar heb je later ook nog tijd zat voor!) en 't is wel fijn om de eerste dagen als kersverse backpacker een wat meer bereisde reisgenoot bij je te hebben die je ins- en outs, en de handig trucjes van het backpacken bijbrengt ;-)
    Blijf genieten en blijf je verbazen!
    Veel liefs!
  2. Atie:
    7 oktober 2015
    Heyyyy je zit in de goede flow, fantastisch met je nieuwe Duitse vriendin. En deze wijsheid ....... "We travel, because distance and difference are the secret tonic of creativity. When we get home, home is still the same, but something in our minds has changed and that changes everything." Zo ja! :)
  3. Marga Wapenaar:
    8 oktober 2015
    Hoihoi, al lezende raak ik onder de indruk dat je zo op stap bent gegaan. En wat geweldig dat je al direct mensen ontmoet die een stukje met je mee reizen, je op weg helpen. Knap ook dat je flexibel kunt zijn en nu een tijdje met een andere traveller op trekt. Have fun.
  4. Karianne:
    8 oktober 2015
    Ik begrijp geen snars van het Duits, maar wat super gezellig dat je iemand hebt gevonden om mee te reizen! Hoop dat je buik al weer wat is gekalmeerd! Ben heel benieuwd naar de Junglefoto's! xx